Jag är en hustru, mamma, mormor, farmor och svärmor som försöker se möjligheterna i det mesta jag stöter på i livet och få det till något positivt. Tror att allt som sker har en mening och är till för att ge kraft och styrka.
lördag 24 augusti 2019
En larvig fråga och pensionärsersättning
Exakt fyra månader kvar till julafton. Jag påminde maken när vi satt på altanen och åt var sin bakelse. Med vit marsipan. Höstsol och klar luft. Blundade och önskade att det var april. Vårsol och ett stråk av värme i vinden.
Småfåglarna bekymrar sig icke. De tar sitt bad varje morgon i det utställda fågelbadet. Som snart ska ställas in i förrådet. Jag ryser vid tanken.
Tiden går fort påminner jag mig. Fyra månader till julafton. Därefter ytterligare en vecka, sedan är vi inne på det nya året. Ett steg närmare våren. Men det känns långt dit, det gör det.
Nästa år blir jag pensionär på riktigt. Får förmåner på ICA, reser på pensionärsbiljett och behöver betala mindre skatt. Dock kan det ha sina nackdelar att resa på pensionärsbiljett. Om tåget är försenat och reseersättning betalas ut till den som sökt ersättning.
Jag är ingen hängiven ersättningstörstare. Vissa har förmågan att få ersättning för precis allt. En larv som hittats i påsen med sköljd spenat. Något svart bland mamma Scans färdigstekta köttbullar. Trasiga flingor i flingpaketet eller en hinna över grädden i gräddpaketet.
Om tillverkarna av produkten anser ersättningen obefogad är det bara att kontakta pressen. Råder nyhetstorka kan en larv eller smuliga cornflakes vara stort nyhetsvärde. Den drabbade blir fotograferad, håller upp sitt fynd och ser misströstande in i kameralinsen. Hävdar, "det här är det absolut äckligaste jag varit med om i heeeela mitt liv"!
Inget företag vill få dålig publicitet och ersättning betalas därmed ut.
Nå, nu har även jag krävt ersättning. Av SJ. Grunderna till detta beslut är resan mellan Köpenhamn-Norrköping. Ett äventyr baserat på mordbrännaren i Hässleholm. Alla drabbade resenärer kräver ersättning. Så också jag. Redan på tåget loggade jag in på SJ sida där drabbade resenärer ska fylla i ett formulär. Biljettnummer samt namn på samtliga medföljande resenärer som tillhör den resande familjer. I detta fall tre vuxna och tre barn. Mitt egentliga ärende var ersättning för den taxiresa vi nödgades göra mellan Höör och Osby eftersom det inte gick några ersättningsbussar. En summa på 2500 kronor. Om jag sedan fick pengar tillbaka på tågbiljetterna var det enkom en extra bonus resonerade jag. Så jag fyllde i allt, fotade av taxikvittot och tryckte på skicka.
I förrgår fick jag ett vänligt svar från SJ. Med upplysning om att mitt anspråk på ersättning godkänts.
Jag och dottern fick tillbaka 45 kr per person medan min make som reste på pensionärsbiljett fick en lägre summa. 44 kronor är ersättningen för pensionärer. Barnen fick 9 kronor var.
Pengarna sitter redan på mitt konto. Det är ordning och reda på SJ. Dock har jag ännu inte hört om jag får ersättning för den dyra taxiresan. Möjligtvis behandlas den frågan separat. När beslutet klubbats igenom kanske det sätts in 50 kronor på mitt konto. Det återstår att se. Jag är inte den som klagar i första taget utan är tillfreds med det mesta här i livet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar