Summa sidvisningar

tisdag 19 november 2013

Den herrelösa bilen och kvinnan bakom ratten



Parkeringen är enorm. Bilarna trängs inom de vitmarkerade rutorna som är minimala för att ytan ska kunna svälja så många fordon som möjligt. Stressen över att hitta en tom ruta ersätts av stressen att hinna uträtta ärenden inom rimlig tid. Väl tillbaka till parkeringen uppstår fenomenet, var finns min bil?!
Många gånger har jag stått och blickat ut över havet av plåt i olika färger och modeller, fullt och fast övertygad om att jag blivit bestulen på mitt åkfordon.

För en tid sidan var jag med sonen till staden. Vi parkerade i parkeringshuset, gjorde våra inköp och återvände till bilen för att köra hemåt.
När vi klev ut på betongplattan hörde vi ett rop och såg en kvinna stå med båda händerna tryckta mot motorhuven på en turkos bil.
Den herrelösa bilen var på rymmen men den rådiga kvinnan hade stoppat den med ett fast grepp. Med gemensamma krafter knuffade vi bilen mot en parkeringsruta, dock inte i densamma som bilens ägare lämnat den. Med känsla och empati för ägarens förvirring när det var dags för vidare färd och upptäckten av bilens oförklariga förflyttning skrev jag en lapp och satte under vindrutan.
"Nu kan hon känna sig lugn" tänkte jag och utgick från att det var en kvinna som parkerat utan att lägga i en växel eller dra åt handbromsen. För vilken man väljer att införskaffa sig en turkos bil!?

Kvinnor kör sämre än män. Vetenskapliga studier har konstaterat detta. Samtidigt upplyser försäkringsbolagen oss om att kvinnor är säkrare bakom ratten och är i mindre grad inblandade i trafikolyckor. Hur kan då detta komma sig?
Tina Thörner som en gång tänkte sig bli pilot men blev en framgångsrik kartläsare i rallybilen har en egen teori. Några av dem är följande:
Kvinnan vill inte gärna köra, hon är en aktiv person med många järn i elden. Att sitta bredvid som passagerare är för kvinnan avkoppling och vila.
Men, när hon väl greppar ratten kör hon sakta och har svårt att klara av knepiga manövrar som ibland krävs vid bilkörning. Kvinnan vill gärna sitta nära ratten vare sig det behövs eller ej för att få en tydligare överblick av vägbanan. Vilket är ofördelaktigt om hon frångår försäkringsbolagens uträkningar och krockar. Då fungerar inte airbagen tillfredsställande på grund av för kort avstånd mellan ratt och förare.

Tack vare kvinnans försiktighet i trafiken är hon trots sämre bilförare än män en trafiksäkerhet trots sin osäkerhet. Kvinnans osäkerheten vid ratten beror främst på mannen hävdar Tina Thörner. Han låter nämligen inte kvinnan köra bilen allt för ofta. Hon vet nog vad hon talar om, kartläserskan som föreläser att man kan allt man vill bara man tror på det man gör.

I makens om mitt förhållande finns det två bilar. Den ena är min och den andra är hans. Vi har en oskriven regel, var och en kör sin egen bil. Ibland lämnar jag över startnyckeln till min bil så maken kan få sitta och låta asfalten försvinna under bilens underrede och slappna av en smula under resans gång.