Summa sidvisningar

fredag 13 oktober 2023

En påhittad text och en snabb förflyttning



 

Har varit till Norrköping tillsammans med dottern och gjort diverse inköp. Vi visste vad som tarvdes så det hela gick snabbt och smidigt. Tack och lov. Ty att gå i affärer är bland det värsta jag vet.
Dock var det annorlunda när jag var barn, då gick jag mer än gärna till affären för att handla förnödenheter som min mamma behövde.
Jag skrev själv inköpslistan så som ett barn som ej lärt sig skriva gör. Hittepåbokstäver i staplar och lappen överlämnade jag till damen bakom disken i speceributiken. 
Hon läste, nickade och hävdade att varorna fanns på lagret. I nämnda lager fanns även en telefon och hon ringde min mamma.
”Vad önskar fru Axelsson få hem från affären idag”?

Sonen ringde mig en tidig morgon den här veckan. De hade multistegar till mycket nedsatt pris på Jula. Han bad mig klicka hem en stege eftersom det bara fanns två kvar så det var lite bråttom. Sen skulle han hämta den i butiken direkt de öppnat för att med den nya stegen åka till morgonens första trädgårdskund.
Jag klickade och stegen hamnade i varukorgen. Skrev in Kullerstad trädgårdsservice mejladress, sonens namn och fortsatte till betalningen. Där blev det stopp. Inget köp i någon annans namn. 
Jag gjorde om och gjorde rätt. Betalade, ringde sonen som hängde på låset till Jula i Norrköping.
Där tog nästa stopp vid. Ingen utlämning i någon annans namn utan medhavd giltig id-handling av den som gjort köpet. Naturligtvis är det så. Det vet ju faktiskt alla upplysta medborgare i detta supermoderna samhälle vi lever i. Stegen måste avbeställas av köparen och köpas på nytt av den som hämtar.

Jag avbröt min frukost, hittade numret till kundtjänst någonstans i Sverige och uträttade mitt ärende.
”Nej du kan inte avbeställa stegen eftersom den lyfts in från lagret och befinner sig nu inne i själva butiken”, lät svaret. 
Jag tappade målföret. I cirka två sekunder.
” Nu avbokar du den där j***a stegen omgående så vår son kan köpa om den. F*n tar dig om du inte gör det bums, han väntar, kunderna väntar på att få sina fruktträd beskurna och du ska f*an i mig inte sabotera det här genom nån sorts paragraf. Stegh******t har ju stått under samma tak hela natten men har nu på morgonen bytt plats några meter. Du får ordna det när NU”!
Min röst var hård som sten, kall som is och uppe i falsett.

Kundservice bad mig vänta ett ögonblick och medan jag väntade fick jag vacker musik som plåster på såren levererat direkt genom luren. 
Musiken tystnade och ersattes av ett mycket nervöst skratt.
”Så nu har jag ordnat det, stegen är avbokad och kan härmed köpas på nytt”. 
Det klirrade i min telefon och swich så var pengarna tillbaka på mitt konto.

Kanske tog det onödigt lång tid att handla förr när allt skedde över disk och varorna betalades med pengar som plockades upp ur portmonnän. Men blev inköpet fel eller varan visade sig vara defekt återlämnades den direkt till butiken och ersattes med nytt och helt. 
Inte allt men mycket var bättre då än nu. Trots att det för alla oss som inte gillar att springa i affärer enkelt kan handla på internet.