Summa sidvisningar

lördag 7 mars 2015

Norsholm och Mem


Vi bor inte så långt från Göta kanal. Detta blå band som inte är blått utan brunt är 190,5 kilometer lång och har totalt 58 slussar. Det lär vara exotiskt att med båt färdas genom hela Götaland och båtturisterna är många under semesterveckorna.

Även vi har haft båt, om än en ganska oansenlig i jämförelse med andra flytetyg där doften av pengar blandas med grilloset som lägger sig som en dimma över kanalens vatten när kvällen nalkas.
Ett par gånger vågade vi oss på att från Stegeborgs småbåtshamn vid Slätbaken slussa oss till Berg och tillbaka. Spännande äventyr och jag kan gå i god för att benämningen skilsmässodiket inte är någon överdrift då det gäller att slussa i Göta kanal. Många äktenskap har fått rejält med stryk, kärleken satts på prov och en osäker äktenskaplig framtid har gått till mötes då sista slussen avverkats. Speciellt slussarna vid Berg är ett test om hymens band ska hålla eller brista. Det var där vi vände vår båt och styrde kosan mot Stegeborg. Vi vågade inte ta några onödiga risker då vi levde båtliv.

När ett par i käcka seglarkläder revar seglet och ger sig in i kanalen är det mannen som står vid rodret. Kvinnan ombord har till sin uppgift att sköta slussningarna och ropen skallar högt från kommandobryggans styrpulpet. Repen ska genom ringarna vid slusskanten, hållas sträckt för att sedan matas i takt med nivåskillnaden. Helst får inte båtens sidor skrapa emot och inga påstötningar av andra båtar får ske. I dessa lägen är det en klar fördel att ha en liten och oansenlig båt. Då finns ingen risk för kantstötning av varken båt eller äktenskaplig lycka.
Vi klarade oss utan missöden och lärde oss mycket omkring hur man ska men framför allt inte ska göra när man slussar i Göta kanal.

Nu är vår båt sedan många år tillbaka såld men vi besöker dock kanalen när tillfälle ges.Vintertid då kanalens is har lagt sig och är  plogad lastar vi våra sparkar i makens pickup, stuvar ner varm choklad och bullar i ryggsäcken och åker till Norsholm. Därifrån är sparkföret perfekt  innan Hulta sluss och Asplången tar vid.
Sommartid byter vi ut sparkarna mot våra cyklar och kan då trampa utmed kanalbanken till Mem som är en perfekt plats att duka upp medhavd matsäck. Med ett stopp i Söderköping där gofika fyller på energidepåerna.

Ljumma kvällar kör vi ner till Bråtom sluss där det förekommer kvällsunderhållning med hembakat bröd som tilltugg. Sockerkaka bakat av ägg från hönsen som bor vid slussen. Motorcyklisternas tillhåll och är man inte intresserad av båttrafiken går det att spana in en och annan häftig hoj. Med tillhörande förare.

Nu har visst ett par från Stockholmska Östermalm stämt Göta kanalbolag på 5 695 kronor. Plus ränta. Det kostade för skepparen som inte hade koll på grenen. Inte hans eller frugans gren utan den gren som hängde ner över kanalen och orsakade en skada på segelbåten av märket Nautic 33.
Målsägande förlorade. Det gäller att hålla koll på grenen. Eller helt enkelt bryggsegla. Det kan inte vara allt för dyrbart gissar jag. Som inte längre har någon båt. Dock en spark och en cykel. Duger gott för kanalfarare som oss.