Summa sidvisningar

söndag 2 september 2018

Ordduell och behagfulla rörelser


En SD politiker pekade på en person och sa att denne är helt emot SD;s politik. Eftersom politikern vände sig till mig blev svaret att jag är av samma åsikt som den utpekade. Sverigedemokrati är för mig inte rätta vägen mot demokrati. Politikern härsknade till, så till den milda grad att jag fick stränga tillsägelser om olämpligheten i mitt uttalande. Han sa att jag inte fick säga så eftersom jag är journalist. För visso frilansare och vid tillfället ännu inte i tjänst, men ändå. Jag skulle hålla tyst om min åsikter, ansåg Sverigedemokraten.
Vart tog den demokratiska yttrandefriheten vägen? undrade jag och har därmed skaffat mig en ovän för livet.

Mycket har under veckan handlat om politik. Ska bli skönt när detta skakiga och nervpåfrestande val är över. Då återstår de oändliga analyserna. Jag tänker likt en snäcka krypa in i mitt skal och komma fram först när allt lugnat ner sig. Om det är möjligt. Kanske mörka krafter efter den 9 september tagit vårt land i besittning. Jag darrar.


Ute på Vikbolandet finns världens enda oljeeldade kärnkraftverk. Som ett monument över mänsklighetens optimism eller dumdristighet. Ett bygge som då det byggdes under 1960-talet för en kostnad av flera miljoner kronor avvecklades innan det ens togs i bruk. Kärnkraftverket blev ett reservkraftverk med en personalstyrka på tjugoåtta personer.
Nu är det sålt och hela härligheten med omnejd ska bli en nyutvecklad boplats för människor med feta konton.
Maken och jag besökte platsen i morse. Där rådde ett spöklikt lugn som endast avbröts av skuttande rådjur vilka tagit sig in i det inhägnande området.
I  havsvattnet nedanför anläggningen simmade öronmaneter. Sakta drog de ihop sig, tog fart och svävade därefter fritt under vattenytan. Obekymrade om människans demokratiska valmöjligheter.

I morgon är en ny dag. Jag ska börja simma i Skärblackas simhall. Är inte lika graciös i mina rörelser i vattnet som en öronmanet men jag ska göra mitt bästa. Bröstsim är min gren. Nästa söndag bär det av till valurnorna, vet vilket parti som ska få min röst. Länge leve den rätta demokratin!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar