Summa sidvisningar

tisdag 13 november 2018

Samvetskval och charmanta Pica pica


Maken och jag var för en tid sedan på en tillställning. Vid varje tillställning med klass ingår det lotteri. Fina priser mestadels tillverkade av lokala förmågor. Maken siktade in sig på ett fågelbord. Förhoppningen var att just han skulle dra vinslotten. Vårt fågelbord har gjort sitt och förpassats till kommunens förbränningsugn så ett sprillans nytt skulle vara fint att erbjuda hungriga smågäster när kylan slår till.

Nu hade en bekant till oss bättre lycka än maken. Med stumma ögon såg min älskade på då lyckovinnaren mottog sin vinst. Kanske kände vår vän ett sting av samvetskval för igår överräckte han vinsten till mig. Nu står fågelbordet, som egentligen är en fågelstuga där taket fälls upp då fågelfrön ska fyllas på, utanför vårt fönster.
Första gästen har redan anlänt. Skatan. Småfåglarna sitter förfärade på rönnens grenar och stirrar på maten som försvinner i rask takt.

Maken och jag har delade åsikter om skator. Han tycker de är trevliga, roliga och underhållande. Jag är mest irriterad eftersom de ställer till med ofog. Som den gången en skata helt fräckt klev in genom den öppna altandörren, hoppade upp på soffbordet och åt ur skålen med jordnötter. Innan den gav sig av lämnade den en tackhälsning genom att skita blåbär på fåtöljen.

Din gamla skata, du ser ut som ett skatbo i håret! Förnedrande benämning på medelålders kvinnor. Män blir aldrig kallade för skata, det är enkom tilldelat oss kvinnor och uttrycks alltid i nedlåtande ton.
En skata är klädd i svart och vitt samt gillar det som glimmar. Vill gärna visa upp sig i all sin prakt, är social och tycker om att befinna sig i händelsernas mitt. En skata som mister sin livspartner ser sig genast om efter en ny att dela bo med. Helst ett yngre exemplar.  Skatan uppvisar ett ganska mänskligt beteende när allt kommer omkring.

Skator har sinne för andrahandskontrakt gällande sin bostad. När skatorna flyttar ut upplåter de sitt bo till någon annan fågel som kan inreda efter eget tycke och smak. Har den nyinflyttade dessutom extra mycket tur kan de gotta sig åt en bostad i två våningar. Även skator känner till innebörden av skrytbyggen. Ytterligare ett bevis på människligt beteende, strävan efter mycket vill ha mer.

Jag är ingen missgynnsam person, delar gärna med mig av det jag kan avvara. Men i detta fallet  skriker jag åt skatan att försvinna. Fågelfröna är till för småfåglarna. Pica pica må ha sin charm men jag är ingen större beundrare av denna kråkfågel trots att den anses vara både smart och snygg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar