Summa sidvisningar

söndag 14 juli 2019

En härligt galen idé och vikten av en kompletteringslista


Förra veckan sa maken och jag till varandra; Vi tar och reser bort. Till Värmland. Ser vart småvägar tar oss.
Jag frågade; "Vill du vara wild and crazy"? Maken ville. Fast med ett tillägg. Hur wild and crazy skulle vi vara? Mer specifikt så han visste hur han skulle förhålla sig till det han så godmodigt gått med på.
"Tält", sa jag. "Vi tältar"!
Ett gammalt tält som någon av våra barn lämnat efter sig har rotats fram. Tillika liggunderlag, varma täcken, kuddar och så naturligtvis underlakan. Ingen skön sömn utan underlakan.

Jag har tänkt efter. När tältade vi senast? Kom fram till att det måste vara över trettio år sedan sist. När barnen var små. Behovet av uppdatering tarvas. Jag har googlat.
Tältet ska vara tåligt och smidigt, ha en balans mellan slittålighet och låg vikt. Lätt att sätta upp, hålla tätt och tåla UV-ljus.
Hur det gamla tältets kondition är vet vi inget om. Det visar sig så småningom. Ska inte krångla till allt i onödan.
Vidare instruktioner. Tältplatsen ska väljas med omsorg, gärna på en torr och slät yta. Helst ska tältet slås upp i närheten av en sjö. För den kroppsliga hygienens och matlagningens skull. Det är även fördelaktigt om tältet placeras bakom ett stort träd eller en höjd.
Inga problem. Värmland är rikt på sjöar, skog och höjder.

Så till kompletteringslistan, den är nästan viktigast av allt. En tältare ska klä sig i flera lager kläder. Det är grundfunktionen i det hela. Ett par robusta skidor bör ingå i utrustningen samt rejäla skor och en ryggsäck som sväljer omkring 80 liter diverse packning. Ficklampa, batterier och en powerbank. är en nödvändighet för campare.

Utefter vår egen komponerade kompletteringslista har packat en korg med kex, ost, smör, en hembakad kavring och en flaska vitt vin. Dessutom har jag bakat en fruktkaka som ska mogna till sig innan avresedagen. En rulle toapapper, två dricksglas, kniv, gaffel, brödkniv, och två porslinstallrikar. Mina sandaler har genomgått en tredagars grovrengöring efter det att ledarhunden nosat i dem och sedan svimmat av en liten stund. Så nu är jag renskodd inför färden.

Vi är pirrigt förväntansfulla inför den stundande resan. Semester är bäst när den sker i spännande enkelhet. Som till exempel tälta någonstans i de vilda Värmlandsskogarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar