Summa sidvisningar

torsdag 22 augusti 2019

Strypsnaran och vikten i att glömma


I år tror jag nästan vi kan starta ett eget mikrobryggeri för att sedan sälja öl på torget i Skärblacka. Vår humle som är äldre än vad jag själv är bär mängder av humlekottar. De är vackra men själva humlen är riktigt lömsk. Varje gång jag ska till våra soptunnor passerar jag den. Är jag då oaktsam sträcker den sina revor med blixtens hastighet mot mig för att gripa tag i en arm eller ett ben. Den har till och med tagit stryptag på mig. Med den påföljd att jag i flera dagar gick omkring med ett illrött smalt band runt halsen. Revorna är otroligt kraftfulla därtill mycket vassa.

Vår humle har följt mig sedan barndomens dagar då den växte hos Edith och Nisse i Hedebotten där jag tillbringat mycket tid som barn. Vid vuxen ålder tiggde jag till mig ett par rötter av Edith vilka sedan planterades vid makens och min röda stuga i Värmland.
När vi flyttade till Östergötland glömdes humlen bort. Något jag sörjde över under under lång tid. Men när vi för många år sedan passerade vår tidigare gård stannade vi bilen och likt en tjuv om natten sprang jag till humlen och ryckte hastigt upp några rötter. De fick ligga invirade i vått hushållspapper omsluten av en plastpåse till dess vi återkom hem.
Humle har hög överlevnadsförmåga. Rötterna tog sig och vi kunde åter igen glädjas av min barndoms humle.
På två platser i Värmland och på tre platser i Östergötland har vår humle växt och frodats. Vid varje flytt vi gjort  har den aldrig mer glömts bort så som den gjordes vid vårt byte av landskap.

Det är lätt att glömma. Men ganska tröstefullt. Forskning har visat att glömska personer är smartare än andra. Det är till skillnad vad man kan tro ett tecken på en frisk och hälsosam hjärna som genom glömska gör plats för ny och viktig information i lagringsutrymmet hippocampus. Ja vi kan till och med bli smartare om vi ofta glömmer en och annan irrelevant detalj.

Med andra ord, ingen behöver känna sig dum då minnet sviktar och vi inte vet var bilnycklarna ligger, inte kommer ihåg personnamn eller att ta med några rötter humle när flyttlasset går av stapeln. Istället ska vi minnas hur smarta vi är vilken kan vara nog så svårt att komma ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar