Summa sidvisningar

tisdag 22 oktober 2019

Modern egenvård och ett huvud med mittbena


Varje gång jag är till tandhygienisten får jag frågan om jag använder eltandborste eller ej. Naturligtvis borstar jag mina tänder elektriskt. Hänger väl med i tiden. Det jag inte berättar är att min eltandborste hängt med mig i snart femton år. Dock har jag regelbundet bytt tandborsthuvud.
Min gamla tandborste har börjat leva sitt eget liv. Eller snarare brist på liv. Den morrar, suckar och uppvisar trötthetssymptom. När jag kommit till slutet av borstningen ger den upp och jag blir nödgad att köra den manuellt sista biten.

I lördags slog jag till och beställde en ny eltandborste via internethandeln. Den kostade ungefär lika mycket som en tandvårdsundersökning. Berättade för maken om inköpen varpå han undrade om den är kopplad till wifi.
Naturligtvis är den det, skrattade jag och gav en motfråga. Var får du allt ifrån egentligen. Tandborste kopplat till wifi?
Vetenskapens värld, löd svaret.

Igår kväll anlände min nya tandborste. Jag hade vid beställningen fått lite olika leveransalternativ. Frendo Skärblacka, PostNord, en sån där box inne i stan som jag öppnar med mitt bankid
eller det miljösmarta alternativet. Leverans direkt till dörren. Jag valde det sistnämnda trots att jag inte riktigt förstod innebörden av att vara miljösmart genom just detta val.

Med varsamma händer packade jag upp tandborsten ur förpackningen. Läste instruktionsboken och gjorde då upptäckten. Min eltandborste är kopplad till wifi! Kvällen gick åt till att para ihop den med min smarta telefon. Ta en bild av mig själv samt klicka i en ruta om jag ämnar borsta mina tänder med höger eller vänster hand.
Efter en natts tandborstsladdning har jag nu borstat mina tänder. Uppkopplad via Bluetooth. På den medföljande anordningen som med ett enkelt grepp fästes på badrumsspegeln placerade jag min smarta telefon. Klickade på appen och genast öppnades vilket jag förmodade var mitt gap. Tänderna på bilden var färgade mörkt blå. Lite tandkräm på borsthuvudet och behandlingen kunde börja. Varje rengjord tand övergick i vitt. 6 minuter tog det innan hela garnityret ändrat sig från blått till vitt.
En glad gubbe visade sig. Jag hade lyckats med bravur, inte glömt en enda tand. Bra jobbat, fortsätt så och du bibehåller ett friskt tandkött, starka tänder och fräsch andedräkt.

Nu återstår att se om tålamodet håller i sig. Tandborstningen är numera aningen trixig eftersom den innebär fler moment än att bara kleta på en klick tandkräm på borsttråna och sedan sätta igång.
Maken ler och tar fram sin manuella tandborste. Den som han brukar byta ut lite då och då när han upptäcker att borsthuvudet fått mittbena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar