Summa sidvisningar

måndag 6 april 2020

Det sista steget och våndan över ett liv som särbo


Nu är det sista momentet utfört. Jag har hittat mitt inre lugn och vänder blicken bakåt och framåt. Ser allt som var gott och glädjefyllt, både då och nu. Mamma har nått fram till önskningarnas mål. Att få vila bredvid min pappa. Båda är nu återförenade.

Känner mig tacksam att mamma dog när hon gjorde. Hon var en kvinna som villa ha ordning och reda i allt så antagligen passade hon på innan pandemin slog till med full kraft.
Ty nu har Norrköpings församlings kyrkoherde fattat beslutet som innebär enkom tio personer på begravningar. Sorgehus tillsammans med begravningsprästen ska gemensamt komma fram till vem som ingår i skaran av tio. En knepig uppgift som kan spä på en redan sorgsen situation.

Måste erkänna att det är en märklig känsla var morgon jag vaknar efter nattens sömn. Kommer jag klara dagen utan att känna symptom? En begynnande hosta, nysningar, snorig näsa, halsont och muskelvärk. Än så länge är läget lugn men rätt vad det är ligger jag väl där.
Jag flyttar ut i gästhuset om jag blir sjuk, säger jag till maken. Han är mer rädd för det än för själva pandemin. Att vi ska bli särbo.
Vi kan vinka till varandra genom fönstren, säger jag tröstande när jag ser hans missmod.

Därmed gör vi allt ståt står i vår makt att skydda oss och andra. Maken är förbjuden att besöka butiker.
Gör du det blir du avskydd och hatad av alla, hävdar jag.
För nu har äldrefrågan blivit ett hett diskussionsämnet på sociala medier. Meningen var att skydda alla över 70 år men nu har det hela utvecklats till ett förfasande över att de går ut och beblandar sig med de som inte uppnått sina 70 år. Med risk för att bli smittad och sedan ligga den redan pressade sjukvården till last. Men många håller sig i sin ensamhet, det måste erkännas.

Doften av handsprit ligger tung i butiker och andra allmänna platser. Vi är indränkta och marinerade. Troligtvis kommer det gå bra att ta bilen efter påskaftonens snaps. Trafikpoliserna kommer inte märka någon skillnad på spritångorna. Vete katten om de ens vågar låta bilister utföra utandningsprov. Viruset kan släppas lös tillsammans med den kraftiga utandningen och smitta ner en hel poliskår om det vill sig illa.

Nya rön och funderingar från expertiser. Vi kastas mellan hopp och förtvivlan. Kreativiteten flödar hos de som blivit arbetslösa eller förpassade i karantän. Tips på hemmatillverkade munskydd, roliga och underhållande filmer skapas i egen regi och läggs upp på Facebook och Youtube.
Klimatet har förbättrats och vinterkräksjukan kom av sig. Det finns alltid något positivt när det ser som mörkast ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar