Summa sidvisningar

söndag 22 november 2020

En sömning trafikfara och ett nattlig impulsköp


När jag var barn gick jag ofta i sömnen. Många barn gör det, har läst att omkring fem procent av alla barn är sömngångare. Inget som är skadligt eller direkt farligt så till vida sömngångaren inte stöter på några hinder i form av möblemang eller annat som den sovande vandraren kan snubbla över eller beger sig ut på trafikerade gator. 
Det är först i vuxen ålder som sömngångaren bör utredas. Då kan det föreligga sjukdom bakom nattvandringen. Mig veterligen har jag aldrig klivit sovande ur sängen som vuxen så jag hyser ingen oro. Jag växte helt enkelt ifrån mitt barnsliga sömngångarstadie.

Ofta vaknar jag strax före maken på morgonen. Då brukar jag kolla på min mobiltelefon vad som hänt ute i världen under nattens mörka timmar. Oftast handlar det om nyheter som jag förfasar mig över och genast delger min make så fort han slår upp ögonen.
I fredags morse såg jag att det inkommit ett mejl under natten. Närmare bestämt klockan 02.35. Ett företag hälsade mig välkommen som kund och tackade för beställningen jag gjort.
Eftersom jag inhandlat samtliga julklappar på nätet redan under oktober månad blev jag aningen fundersam. Hade inget minne av ytterligare köp som väntade. Undersökte därmed mejlet lite mer noggrant. Jodå, jag hade köpt två förpackningar elektriska kronljus med ledlampor. Det utlovades en mysig advent och jul med dessa förnämliga ljus tillverkade av äkta vax. Driftssäkra och brandsäkra. 
Allt till en kostnad av 447 kronor. Eftersom summan överskridit 400 kronor slapp jag fraktkostnad och bäst av allt, jag hade handlat på rea. Hela trettiotre procents rabatt! Allt var redan betalt med mitt Klarna. Beställningen och betalningen med Klarna där jag först måste logga in med mitt bank id hade genomförts klockan 02.30 natten till fredagen.

Jag väckte genast maken. Förklarade att jag under natten köpt elektriska ljus. Bra, svarade han då får vi fint till advent och jul. Du ville ju ha sådana ljus till kandelabern som står på golvet. Sedan skrattade han och påtalade att det inte var någon speciellt uppseendeväckande dröm.
Jag protesterade. Det var ingen dröm, jag har verkligen köpt ljus för dyra pengar. Visserligen på rea men ändå. Jag har gjort det medan jag sov! 

Maken tyckte det var en bagatell. Köpt är köpt och vi kommer få det mysigt samt drifts- och brandsäkert under stundande högtider. Vår dotter däremot blev bekymrad när jag berättade om min nattliga bedrift. Hon ängslades över att jag drabbats av en form av galenskap eller ännu värre, blivit hackad på nätet. 
Inget av det stämmer. Jag har helt enkelt gjort en moderniseras form av sömngångargrej fast liggande under täcket i vår säng. 
Känner dock stor tacksamhet över att det inte var en ny bil eller något annat onödigt dyrt jag köpt. 
Det jag nu hoppas på är en snabb leverans så ljusen hinner fram före jul. Helst innan advent. För gör jag ett impulsköp, även om det varit omedvetet, vill jag gärna glädjas över varan innan jag hinner ångra mig.

Vad har jag då lärt mig av detta? Jo att aldrig ha mobiltelefonen eller surfplattan i närheten av den plats nattsömnen äger rum. Det är förvisso känt sedan länge men nu har jag fått belägg för det påståendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar