Summa sidvisningar

tisdag 3 november 2020

Perfekt inkråm och ett kladdigt samhällsproblem


 Varje morgon äter vi ägg till frukost. Det är alltid maken som ombesörjer äggkokandet. Han får dem perfekt tillredda. Att koka ägg är en konst vilket maken hävdar tar år att lära sig. Jag kan enkom hålla med i påståendet. Jag lyckas aldrig få till det när jag någon gång ger mig i kast med äggkokning. Antingen blir de alltför hårdkokta eller så rinner hela inkråmet när det knackas hål på skalet.

Ägg är en oumbärlig ingrediens vid matlagning såväl som vid bakning. Jag antar att det finns substitut för de som lider av äggallergi eller enbart äter veganskt och det funkar säkert det också. Kikärtsspad till exempel. Det lär vara utmärkt för den som ämnar baka maränger har jag hört.
Men, ägg har även fått ett annat syfte än att hanteras i köket efter det att hönsen klämt ur sig produkten. Hamnar äggen i orätta händer kan det ställa till med förtret. Vilket många Skärblackabor fått erfara under lång tid. Ja inte enbart boende i vår by har fått fönster och husfasader nersmorda med råa ägg och äggskal, fenomenet är utspritt över hela vårt avlånga land.

Igår gick jag av en händelse förbi ett hus där det bor ett äldre par som jag känner. Mannen och jag vinkade till varandra genom fönstret och jag beslöt mig för att ringa på deras dörr för att säga hej och växla några ord. Han blev glad för hans hustru ligger på sjukhuset och han kände sig lite tragiskt ensam. Vi stod på behörigt avstånd från varandra som sig bör i dessa tider men så berättade han om en av deras fönsterrutor  som såg bedrövlig ut. Han förstod inte riktigt vad som hänt och bad mig därmed att ta en titt på förödelsen.
Hela rutan var nerkletad med ägg. Som den vänliga person jag är bad jag honom öppna sitt städskåp och låta mig undersöka vad som där fanns att tillgå. Därefter antog jag utmaningen att försöka lösgöra fönsterglaset från intorkad äggsmet som runnit uppifrån och ner. Vilket visade sig vara nästan omöjligt. Det krävdes en hel rulle hushållspapper, rikligt med vatten samt efterputs med fönsterputsmedel innan fönstret blev skinande rent.

Det har kastats ruttna tomater, ägg samt en och annan tårta genom tiderna. Speciellt mot politiker och andra högt uppsatta som stått på podier för att tala till folket. Resultaten har lett till muntration, ilska och kemtvätt.  I Amerika blev bilar i färd attackerade av ruttna tomater varpå en bilförare ilsknade till så pass rejält att han klev ut  bilen och mejade ner marodörerna med sitt medhavda maskingevär.
Jag anser att det var en överdriven och avskyvärd handling. Ingen ska behöva sätta livet till för ett förvisso obehagligt tilltag men som av många som inte själva varit drabbade anses vara ett oförargligt bus.
Flertalet äggkastare tillhör gruppen ännu ej straffmyndiga och räknar nog inte med att deras föräldrar kan åka på att få betala skadegörelsen om det uppdagas vem som roat sig med ett av vårt populäraste livsmedel. En böteslapp som kan uppgå till uppemot 30 000 kronor om det vill sig illa.
Är äggkastaren myndig kan det förutom skadegörelse även handla om böter för ofredande. 

Nu har affärsidkare låtit införa åldersgräns för köp av ägg i hopp om minskad skadegörelse. Vi får tro att alla med åldern inne tar sitt ansvar och inte köper ut ägg åt minderåriga. Ägget har blivit ett samhällsproblem och risken finns att hönsen slutar värpa om det hela går för långt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar