Summa sidvisningar

lördag 5 december 2020

En vinklad kamel och en mörk ljuskälla


 Det var när jag skulle hämta julpyntet ute i förrådet som jag upptäckte den. Diabildsprojektorn. Full av iver bar jag in den tillsammans med tre lådor diabilder till köket. Det är minst tjugofem år sedan vi senast tittade på bilderna. Nu minsann ska barnbarnen få uppleva något så extraordinärt som en diabildsföreställning.

Minns själv hur festligt det var när skollärarinnan släpade fram projektor och bildband för att vi barn skulle få en mer djuplodande undervisning gällande gamla slott, kungar, grevar, baroner, blodbad och annat som hör allmänbildningen till. 
Det finns även ett mer icke tilltalande minne från den tid då diabilder var på modet och jag blivit vuxen och bildat familj. Maken och jag var bjudna på middag hos en familj som vi i början av 1980-talet lärt känna genom gemensamma bekanta. I inbjudan ingick en diabildsförevisning. Paret hade varit på semester och besökt ett exotiskt land. Tunisien om jag inte minns fel. Under två timmar försökte maken och jag verka ytterst intresserade och dionysiskt utropa åh efter varje bild som visade värdinnan ridande på en kamel fotograferad i tjugoåtta olika vinklar. Samt parets måltider, drinkar och vilket baddräkt respektive badbyxmode de valt inför resan. Då var sociala medier  ännu inte uppfunnet utan det härliga livet visades upp för en utvald skara personer som glodde stint på den vitdraperade vardagsrumsväggen där det utspelades ett rafflande skådespel.

Varken maken eller jag kom ihåg vårt diabildsinnehåll. Därför var det med stor spänning jag satte projektorns sladd i eluttaget. Den börja omgående susa svagt men förblev svart. Jag svor. Typiskt också, nu måste glödlampan ha slocknat. Och var får jag tag på en sådan lampa som säkerligen är av den mer ovanliga sorten?
Jag monterade bort lampan och körde till Norrköpings mest välsorterade lampaffär. Expediten granska den noga och skakade på huvudet. Tyvärr, men som bevis på gott kundbemötande ringde hon ett samtal. 
"Lampan kan vara här i slutet av nästa vecka. Till en kostnad av 300 kronor för frakten och 200 kronor för lampan. Detta är faktiskt ingen lagervara"! Jag kände plötsligt ett behov av att säga förlåt men lät bli.
Nu gällde det att lösa problemet. Därför ringde jag en kvinna som är lärare. "Visst har ni en diabildsprojektor undanstoppad i någon skrubb på skolan"? Inget napp. 
Hembygdsföreningen så klart! Att jag inte tänkte på den som förstahandsval.
"Nja, kanske men det är han som jag inte minns vad han heter men som varit elektriker på bruket, han var nog chef faktiskt men han är pensionär nu och är över 87 år. Han ska du tala med för han har nog en egen sån där du behöver". 
"Fast hur ska jag få tag i honom när du inte kan ge mig ett namn"? 
"Jag minns ju inte namnet sa jag ju".
Jag tackade och avslutade samtalet. Sen ringde jag Annagreta. Som i sin tur ringde någon som i sin tur gick upp på sin vind och plockade ner sin projektor. Som var exakt likadan som vår. Den kunde jag nu  hämta hos Annagreta. Som letat fram sina egna diabilder som hon inte kunnat se i brist på projektor. Vi satte i sladden. Projektorn började omgående susa svagt men förblev svart. Jag svor. Även Annagreta undslapp sig en liten svordom. Sen plockade hon fram den medföljande instruktionsboken. Där kunde vi läsa att när sladden var isatt skulle knappen till lampan knäppas på. Knappen jag inte sett och därmed inte visste fanns. Jag tryckte på knappen men inget hände.
"Vi skulle trycka hårt på nån knapp men jag minns ju inte vilken projektorägaren sa det var". 
Annagreta såg olycklig ut och jag for hem med låneprojektorn och instruktionsboken. Kände att jag behövde ta med mig grejerna eftersom Annagreta med flera haft besvär med att hjälpa mig. Eljest hade jag nog verkat otacksam. Väl hemma hämtade jag dyrgripen till lampa som låg kvar i min jackficka, petade fast den på sin plats i vår egen projektor, satt i sladden och tryckte på lampknappen. Det susade svagt och väggen blev vit av det starka ljusskenet!  

Ibland fungerar det på en enda gång, ibland tar det lite längre tid men för det mesta ordnar det sig alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar