Summa sidvisningar

onsdag 3 februari 2021

Kamratanda och dammiga fettmolekyler


 
Vi är inbäddade i vinterns vita täcke. När snön väl lade sig tillrätta och vi skottat fram sonens trädgårdskunder, vår soptunna och våra bilar är tillvaron ganska så fridfull. 
Utanför vårt fönster springer två pilska rävar i jakten på fortplantning och talgoxarna hejar på med sina egna vårläten. För det börjar närma sig våren, januari månad hör till det förgångna, dagsljuset dröjer sig kvar lite längre och jag har återfått min goda nattsömn.

Våra barnbarn, stortvillingarna, har äntligen fått byta skola. En dröm de närt under mycket lång tid har förverkligats. Och i måndags blev de mottagna med värme, nyfikenhet och stor kamratanda när de för första gången klev in på skolgården. Efter ett par dagar är de en del i gänget och snart nog har den nya skolan blivit en del av deras vardag.

Det är många års skolgång som ligger framför våra barnbarn. Numera räcker det inte med nio år i skolbänken. För att en ung vuxen ska få jobb krävs det gymnasiebetyg. Och högskolebetyg. Och yrkeserfarenhet. 
När jag var klar med mina nio års skolgång började jag jobba. För mig var skolan ett gissel, ett nödvändigt ont som jag släpade mig igenom. Blev därmed inmotad i de obildades skara. Nehej, du har ingen utbildning. Nej men jag har yrkeserfarenhet. Inget att skryta med men nu kan det kvitta för nu är jag närmare sjutti än sextio och tiden för förkovring är förbi sedan länge.

Ibland kan jag fundera över vissa personers yrkesval. Vad det är som driver dem att satsa på sådant som ingen annan någonsin skulle komma på att ägna sig åt.
Till exempel en kemist från Österrike som ägnat all sin tid åt att forska på uppkomsten av navelludd. I den forskningen vekar det vara svårt med insamlandet av material vilket är fullt förståeligt. Om någon forskare knackade på min dörr och bad om mitt navelludd skulle jag med bestämdhet säga nej. Navelludd är något högst personligt, en åsikt jag nog delar med många. 
Kemisten hade sålunda inget annat val än att starta en egen odling av ludd i sin egna navel och innan han avlagt sin slutrapport för eventuella intressenter hade han odlat fram 503 olika navelludd från sitt djupa födelsemärke.

Det är också väldigt förvånande att det kan finnas så många olika sorters navelludd. Enligt kemisten innehåller navelludd död hud, dammpartiklar och fettmolekyler. Allt transporteras ner i naveln genom en viss sorts kroppsbehåring som bara växer på magen. Men är det verkligen möjligt att det finns 503 olika sorters navelludd skapat i naveln hos en och samma person? Jodå, det är fullt möjligt enligt den österrikiske kemisten. 
Jag har inget annat val än att tro på de som vet bättre ty jag är enkom en enkel outbildad person med lång yrkeserfarenhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar