Summa sidvisningar

torsdag 19 september 2019

På heder och samvete


På väg. V-formationen med ledaren främst. Uppe i norr är det vinter, jag huttrar. Och jag får framtidsbrev med frankerade kuvert. Rutor där jag ska sätta JA eller NEJ- kryss. Mitt yrkesliv ska granskas under lupp. Jag fyller lydigt i rutorna. Skriver under med mitt namn där jag lovar vara ärlig på heder och samvete. Eljest kan jag bli ersättningsskyldig lyder det finstilta.

Förberedelsen inför min pensionering har startat. Blir lovad 35 kronor efter skatt här och 49 kronor där. Bara jag är sanningsenlig ska nog besluten gå igenom. Kommer bli rejält stadd i kassa. Extra tillskott till folkpensionen är alltid välkommet. 

Det har även förvarnats att PRO och SPF kommer ta kontakt. Pensionärsdans, bussresa ut i det blå och boule är att vänta. Liksom pensionärsrabatter och procent på det jag handlar i ICA-butiken. Om jag väljer att göra livsmedelsinköpen på en tisdag. Då fylls vår lokala matvarubutik med rollatorer och dramaten. Ickepensionärerna får kryssa mellan långsamtgående kundvagnar. Tisdagar på ICA har utvecklats till en folkfest för alla som uppnått pensionsåldern.

Undrar bara när jag ska få tid över till allt det trevliga som väntar. Just nu har jag fullt upp med min uppgift som frilansande skribent, lastbilschaufför, trädgårdsdräng, kundmottagare, ledarhundsvakt, hämta barnbarn vid skolan och forsla dem vidare till körsång och brottning. 

När jag var riktigt ung var den som lyckats uppnå en ålder av 64 år väldigt gammal. Och den som fyllt 65 stod med ena foten i graven. Dessa gamla män bar hatt, terylenebyxor, nylonskjortor och stödde sig på käpp. Lika gamla damer klädde sig i dräkt, plisserade kjolar och vita knytblusar. 
Idag bär nyblivna pensionärer maglinnen, leopardmönstrat, trasiga jeans, sneakers. 
Den nya tidens pensionär tar selfie, dejtar på Tinder och håller formen på gym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar