Summa sidvisningar

lördag 18 januari 2020

Okontrollerade sjukdomar och ett egyptiskt läkemedel


Dottern ringde mig vid lunchtid igår. En småtvilling hade drabbats av örsprång så jag blev anmodad  i egenskap av mormor att genast bege mig till skolan för att hämta hem barnbarnet.
En ynklig flicka mötte mig i korridoren. Läraren förklarade händelseförloppet och vi enades om att det bästa var en omedelbar hemfärd.
Varm choklad, vispad grädde och en topping bestående av marshmallows därtill färska hembakade kanelbullar kurerar det värsta örsprång sa jag till läraren och grabbade tag i barnets hand.
Han tittade på mig och förde sedan sin hand mot sitt eget öra. Även han hade känningar av ont i örat. Det var i alla fall var han påstod. Jag skakade på huvudet. Nej du gosse, du måste allt stanna kvar på skolan och sköta dina plikter. En annan dag kanske din egen mormor kokar varm choklad till dig.

Läraren kunde skatta sig lycklig över att mitt barnbarn inte drabbats av den skrattsjuka 1000 elever åsamkade sig år 1962. Fjorton skolor fick stänga sin verksamhet på grund av elevernas hejdlösa skrattande som inte gick att stoppa. Den epidemiska sjukdomen spred sig som en farsot medan forskare gjorde allt för att utröna orsaken. Vilket visade sig vara den stress eleverna utsattes för på på internatskolan där epidemin startade.
Inte heller hade hon drabbats av den danssjuka som madam Troffea drog på sig år 1518. Under en månads tid dansade hon fram på de franska gatorna. Även dansen startade en epidemi, efter en tid dansade 400 människor helt okontrollerat på Strasbourgs gator innan flertalet föll döda ner i vilket visade sig vara hjärtattack.
Masspsykos eller matförgiftning på grund av psykedeliska svampar är den förklaring dagens forskare kommit fram till.

Nu var det enkom ont i örat vårt barnbarn plågade av. Något som är nog så besvärligt. Men faktum är, efter min egenkomponerade medicin gick värken över. Kalla det gärna husmorsrecept eller humbug om ni vill men en mormor vet alltid vad som är bäst för ett värkande barnbarnsöra. Personligen anar jag den lindring marshmallows ger. Vanligt förekommande i Egypten redan år 2000 före Kristus. Den gjordes på läkemalvans rötter vars sav har medicinsk verkan. Därmed kan den som drabbats av inflammation med gott samvete sätta i sig en näve eller två och sedan invänta resultat. Ett resultat som antagligen kommer snabbare än väntan på en tid för ett besök på den av läkare underbemannade vårdcentralen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar