Summa sidvisningar

söndag 9 augusti 2020

En grånande cyklist och en mogen sommarflicka

 Idag är det min mammas födelsedag. Grattis mamma där du nu befinner dig. Förra året åt vi tårta tillsammans med henne. Vi anade att det nog var sista födelsedagen hon firade tillsammans med oss men sköt undan tanken så som vi gör när vi tänker på framförvarande tråkigheter.

Jag hoppas jag orkar hänga i så jag får uppleva hur det känns att ha ett barn som är pensionär. Så sa mamma dagarna innan hon dog. Sju dagar före min bemärkelsedag. Vi skulle äta räksmörgåsar hon och jag för att fira min dag. Så var det bestämt. Jag fick träda in i pensionsåldern utan min mamma.

För någon vecka sedan skulle jag vara officiant vid en borgerlig begravning. Akten ägde rum i Skogskapellet som inte ligger allt för långt från vårt hem. Inga bilar var tillgängliga så jag hade inget annat val än att ta cykeln. Var ute i god tid och gjorde därmed svängen förbi sonens och sonsambons hus för att lämna några papper jag lovat leverera. Barnbarnen gjorde stora ögon när farmor kom på cykel. Men farmor, du ska väl inte cykla heller, sa ett av barnen. Du som är så gammal och har vitt i håret.

Häromdagen kom leveransen med min nya sommarklänning jag köpt på internet. Vid provningen framför spegeln verkade den aningen ungdomlig för min ålder. Jag som är för gammal för att cykla och till råga på allt har vitt i håret. Kanske skulle jag ha något mer åldersanpassat. Jag kan ju ha klänningen här hemma, sa jag till maken som log förtjust över min outfit. Han tyckte jag var fin och menade att jag såg ut som en sommarflicka.

Tidigare hade jag läst en artikel om mode för kvinnor  60+. Jag studerade artikeln noga för att på så sätt förbereda mig inför den stundande dagen då jag passerat strecket för vad som är tillrådligt att bära. Normerna och förväntningarna vad en kvinna  60+ bör bära för utstyrsel är i samhället höga, förkunnade artikelförfattaren tillika modekännaren. Bäst vore att anlita en stylist för ett få en personlig styling. Vilket ska mynna ut i en stilfull med inslag av lekfull framtoning. Men innan stylisten sätter igång ska ett antal frågor besvaras. Oklart vad frågorna handlade om ty det hade uteslutits ur artikeln. Antagligen för att undvika fusk som ger ett missvisande slutresultat.

Det som stod klart för mig var att en kvinna på 60+ är erfaren och bär sina kläder med pondus och styrka vilket i sin tur leder till gott självförtroende. Bästa resultatet är en outfit som för betraktarens tankar till finare tillställningar. Mogna kvinnors klädsel upplevs för den skull aldrig som uppklätt. En annan viktig punkt är den hemlighet kvinnor över 60 besitter. Hemligheten som yngre kvinnor inte har är kunskap kring snitt, färg, material och form. I den kvinnliga kunskapskällan går också att tyda vikten av att skyla benen ovanför knäna däremot går det bra att visa upp armarnas skrynklor och gäddhäng. 

Om jag nu följer de här råden och matchar min outfit med en väska som accessoar, bär en långkofta eller jacka till klänningen eller de inte allt för åtsittande långbyxorna är jag fri att känna mig precis så som den person jag är. Genom den matnyttiga artikeln har jag lärt mig en del om modeknep och att inte exponera min åldrande kropp allt för mycket. Det är kanske ändå läge att kontakta den där stylisten nu när jag så obetänkt köpt mig en sommarflickaktig klänning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar