Summa sidvisningar

tisdag 13 april 2021

Securitas hand och ett populärt piller


 Nu har jag gjort det, tagit min första dos Covidvaccin. 900 personer skulle få sprutstick under dagen. Det rådde i det närmaste folkfest utanför Himmelstalunds mässhallar.  Medborgare födda 1956 eller tidigare samlades i klungor, kända som okända pratade med varandra i en uppsluppen anda. 
En inhyrd vakt från Securitas höll ordning och reda på folket. Ropade upp tider och beordrade oss att stå på ett led. En och en fick vi sedan stiga in i det allra heligaste. Jag höll på att frysa ihjäl under utomhusvistelsen. Uppmanad av maken att vara ute i god tid för enligt honom var det bara att kliva på och få vaccinet. Pyttsan! Annat är det i utlandet sa en herre som av någon anledning rest till Portugal för att få sprutor inför en Afrikaresa. Där rådde drop in. Men i Sverige måste vi stå på led innan Securitas tillåter entré. Ett riktigt skitland Sverige, det må jag då säga. Dålig organisation. Då protesterade jag. Kan det bli mer organiserat än när vi snällt står på ett led och väntar för att höra sin tid ropas upp med två minuters intervaller?

Securitasvakten tog sin uppgift på största allvar. Pekade med hela handen medan han då och då upplyste om att idag bjuder vi på Astra Zeneca. Sprutmedel från ett forskningsdrivet bioläkemedelsföretag.
Några utbrytare lämnade ledet och gick hem. 
Törs du? frågade mig en man från Söderköping. Ja jag törs. Fast jag är fasligt spruträdd. Men ännu räddare för att hamna i respirator, förkunnade jag som i ungdomens dagar extraknäckande som respiratorvakt på Kristinehamns sjukhus. 
Det är inte farligare med Astra Zenicas vaccin än att äta p-piller, hävdade en kvinna från Vikbolandet. Hon hade under hela sin fertila epok förhindrat oönskade graviditeter genom att stoppa i sig sitt dagliga piller och hon såg i högsta grad välmående ut och visste nog vad hon talade om. Av naturliga skäl hade hon lämnat sin befruktningsduglighet bakom sig och kunde unna sig den första dosen Astra Zeneca. 
Jag tänkte på galenpannorna som förnekar Covid-19 existens samt fördömer vaccinet och alla oss som för vår egen skull jämte andras skull frivilligt sprutar in snabbproducerat vaccin. Undrar hur många av dessa förnekare äter p-piller? Göka säkert är en sak, ta vaccin är en annan. Även båda innehåller ingredienser som kan ge biverkningar. Och blodproppar. 

Jag gnällde och ynkade mig bara för jag kände att jag måste när jag satt i mitt tilldelade bås och stirrade på den ej ännu använda sprutan. Spruträdsla bör tas på största allvar men sjuksystern hade inte tid att jamsa med någon som är född 1956 eller tidigare. Kön ringlade sig lång utanför så utan pardon tryckte hon in sprutnålen och erbjöd mig sedan ett plåster.
Nu är det gjort och jag känner mig nöjd med min ärofyllda insats. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar