Summa sidvisningar

torsdag 15 oktober 2020

En värmande överraskning och flexibla regler utan förbud


 Jag vill inte , sa maken igår. Helt oförhappandes. Jag blev förfärad. Vad ville han inte? Att hösten är här, förkunnade han och blickade drömskt bakåt i tiden. Till sommaren. Solen, värmen och grillen.
Vi har aldrig tidigare varit några hängivna grillare. Ansett det mest som ett lite bökigt projekt. Men i och med vårt inköp av en pelletsgrill under försommaren har doften av grillos letat sig in i våra ådror. Därmed har vi blivit grillens mästare.
Nu står grillen i sin tragiska ensamhet under ett skynke på vår altan. Som en monument över flydda tider. Tallbarr och höstlöv dalar ner och lägger sig tillrätta på och intill grillen och våra hjärtan fylls av svårmod.

För att pigga upp oss bokade jag överrasknings-Afternoon Tea. I Katrineholm. Det gäller att vidga sina vyer och våga kasta sig ut någon mil hemifrån. Nu för tiden blir det inte längre bort än till Kimstad. Möjligtvis Norsholm. Eller Norrköping någon enstaka gång. Faktiskt idag då jag ska iväg på tuttröntgen. Tre bilder på varje bröst. Som kläms ihop till oigenkännlighet. 
Något jag inte ägnade en tanke åt då vi njöt av varmt te i stora vackra koppar, läckra bakverk och hög gemytlighetsfaktor. 

Jag har läst att det är viktigt att unna sig onyttigheter lite då och då. Även om det inskränker en smula på det hälsosamma livet vi strävar efter att uppnå. Det gäller att ha flexibla regler utan förbud. Bara det är en konst som måste läras in där planering är en av de viktiga ingredienserna. En annan viktig aspekt i det hela är att aldrig äta godsaker i avskildhet. Risken är då överhängande att vi glufsar i oss så stora mängder att det kan tyckas vara osunt. Därför är det bättre att gruppäta där varje deltagare bestämmer mängden godisintag. Innan gruppen samlas och dreglar över skålarna där innehållet vägts upp är det bra om ett träningspass inplanerats. Behöver nödvändigtvis inte vara samma dag som vi ätit onyttigheterna utan det går lika bra dagen efter. 
Känner vi oss otillfredsställda då vi ätit upp den vägda ransonen går det bra att avsluta det hela med en Nutrilette bars eller smoothie som ger mättnadskänsla utan dåligt samvete.

När jag nu tänker efter så finns det en påse Dumle i skafferilådan. Och faktiskt även en påse Ahlgrens bilar, original. Och jag är ensam hemma då maken är hos grannen och sätter upp en hängränna. 
Mycket troligt att jag tänker öppna skafferilådan. Eller rättare sagt jag kommer öppna lådan och i väntan på att tiden för  tuttröntgen närmar sig har jag placerat mig i soffan med båda påsarna upphällt i en skål. Medan jag ser hur höstlöven faller utanför fönstret kommer skålens innehåll minska i chockerande takt. Jag har nämligen flexibla regler helt utan förbud. 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar